همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه گفت: طبق توافقنامه امضا شده درباره تبادل سوخت، اورانیوم امانت داده شده ایران در دست‌های مطمئن قرار دارد، این توافقنامه راه ایران و ملت ایران را بازخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه زمان چاپ ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور گفت: ترکیه همواره مخالفت خود را از اشاعه تسلیحات هسته‌ای اعلام کرده است، باید در خاورمیانه مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد شود و از سوی دیگر انرژی هسته‌ای حق هر کشوری است.

وی امضای توافق مبادله سوخت را از سوی ایران یک فرصت ارزیابی کرد و گفت: این یک مساله اعتمادسازی است، با توجه به اعتمادی که ایران به ترکیه و برزیل دارد باید این دو کشور مسئولیت‌های خود را به انجام برسانند. [توافق 10 ماده‌ای ایران، ترکیه و برزیل]

اردوغان ادامه داد: اجرای این توافقنامه بسته به انجام توافقات خاص میان ایران و گروه ‌١ + ‌٥ است و نگهداری اورانیوم ‌٥/٣ درصدی ایران در ترکیه به دلیل وجود اعتماد دوطرفه است.

نخست‌وزیر ترکیه اضافه کرد: بار دیگر میان ایران و جامعه بین‌المللی، گفت‌وگو از سر گرفته شود و درباره مساله‌ هسته‌ای ایران می‌تواند سازشی از راه این توافقنامه حاصل شود.

وی گفت: انتظارات جامعه‌ بین‌المللی درباره مساله هسته‌ای حق مشروعی است و باید مورد توجه قرار گیرد. در آینده همگی باید مسوولیت‌های خود را برعهده گرفته و به انجام برسانند و پیگیر حل مسائل به صورت صلح‌آمیز وظیفه هر کشور است.

نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق همه‌ کشورهاست، ادامه داد: این حق طبق قوانین بین‌المللی برای همه وجود دارد که هیچ کشوری نباید نسبت به این حق ناراضی باشد. ایران نیز در همین چارچوب حق دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

اردوغان اضافه کرد: امروز در چارچوب ایجاد شده دیگر به جای فشارها و تحریم‌ها، راه حل‌های ارائه شده از طریق گفت‌وگو یک میدان پویای جدید ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: از این راه ملت ایران که روابط دوستانه و برادرانه بسیار محکمی با آنها داریم را مورد خطاب قرار می‌دهم، جمعیت جوان و پویای ایران مهمترین موجودیت و منابع این کشور است و یک آینده روشنی در انتظار ایران است.

وی در ادامه به تلاش‌های روسا و مقام‌های کشورهای برزیل و ایران برای امضای این توافقنامه اشاره کرد و افزود: امید است این توافقنامه برای جهان یک مبنایی برای صلح باشد.

کد خبر 107571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز